Strategie

Zo komen EN blijven die klanten.

Ik had afgelopen week een goed gesprek met een mede-ondernemer. Zij vertelde me over een workshop waarvoor zij zich had aangemeld. Ze vroeg zich af of ze überhaupt nog moest gaan. 

Wat was er gebeurd? De communicatie voorafgaand aan het event was nogal onduidelijk. De mails, maar ook de voorbereidende materialen die ze toegestuurd had gekregen. Die waren in een liefdeloos zwart-wit document gekwakt. Er zat zo weinig liefde en aandacht in. De frisse zin waarmee ze zich had ingeschreven en waarmee ze haar pinpas had getrokken, was als sneeuw voor de zon verdwenen.

“Als dit de aanloop is, wat kan ik dan die dag zelf verwachten?”

Pak die kans!

Overdreven reactie? Zeker niet, wat mij betreft. Ik ken het zelf maar al te goed. In verschillende contexten. Ik herinner me kledingstukken die voor mij een stevige investering waren die net even wat te achteloos in een tasje gepropt werden. Bestellingen bij toffe, kleine ondernemers die ik de business gunde, die vervolgens zonder persoonlijk kaartje of berichtje in een saai bruin doosje op de deurmat lagen. Of mailtjes van bedrijven met updates over wat er bij hen speelt, zonder een voor mij interessante invalshoek te kiezen. 

Een drama? Nee. Een gemiste kans? Absoluut.
En let’s face it. Als ondernemer hou je van kansen. Dus lees nog even verder.

Dit kan zo gemakkelijk anders. In precies dezelfde tijd. Tegen precies dezelfde kosten. 

Het enige wat je op een rij moet hebben zijn deze twee punten

  1. Voor wie doe ik wat ik doe?
  2. En wie wil ik voor diegene zijn?

Met name dat laatste punt is CRUCIAAL. Maar laten we eens bij punt 1 beginnen.

Voor wie doe je wat je doet? Heb je daar een helder en specifiek beeld bij?Als ik je daar nu naar zou vragen wat zou je me dan vertellen?
Zeg je dan: jonge moeders?

Of kun je me meteen alles vertellen over de jonge moeder (31), Daniëlle, die in stad woont, maar eigenlijk ook wel eens droomt van dat huisje in de natuur. Omdat ze wel wat meer rust kan gebruiken. Want naast haar jonge gezin runt ze ook een eigen bedrijf. Ze houdt van lekker eten, natuur en stedentrips. En ze maakt zich ernstig zorgen over de stand van ons klimaat.

Maak er een mens van

Heb je zo’n helder beeld van je klant? Of niet? Zo niet, ga daar eens lekker mee aan de slag. Blok een uur, of twee, in je agenda, kies een rustige plek waar je creativiteit en focus alle ruimte hebben en pak een leeg vel. Ga eens bedenken wie die ideale klant is. Heel precies, tot in het laatste detail dat je kunt bedenken. Leeftijd, geslacht, naam, beroep, hobby’s, gezin, vrienden, opleidingsniveau. Alles wat er in je opkomt. Hoe completer, hoe beter (een nieuwe slogan is geboren geloof ik 😉 )

Maar ook: welke dromen heeft hij/zij? Think big. Waar ligt hij/zij van wakker?

Als je dat op een rijtje hebt, als jouw doelgroep echt is teruggebracht tot één persoon, is het tijd voor vraag twee. Wie wil jij zijn voor deze persoon? Die ene persoon die jouw complete doelgroep vertegenwoordigt. 

Wil jij die waardevolle inspirator zijn? Geweldig. Hoe kun je dat aanpakken? Wat kun je delen? Hoe kun je iemand benaderen? Welke woorden horen daarbij?

Wil je die stevige wake-up call zijn? Een liefdevolle schop onder de kont? Heel interessant. Op welke manier kun je dat aanpakken? Op welke manier kun je meer schuren in je content? Welke opdrachten kun je je klanten meegeven? Welke vragen kun je ze stellen? Wat laat je op je visitekaartje drukken? Hoe open je je website? Of je nieuwsbrief?

Overtreffende trap

Elke keer als je iets schrijft (of doet) in je business leg je ‘m langs deze meetlat. 

Ben ik hiermee, wie ik wil zijn voor mijn klant?

En als bonus, als je antwoord ja is: wat zou ik nog meer kunnen doen?
Want als je consequent niet alleen de verwachtingen waarmaakt, maar ze ook nog eens weet te overtreffen, weet je een ding zeker.
Die klanten komen. En die klanten blijven.