Nooit meer een banaan lezen
‘Goed verhaal. Ik ga even een banaan lezen.’ Deze gevleugelde uitspraak kende ik niet voordat ik mijn vriend leerde kennen. Ik ben hem voor veel dingen dankbaar, maar ik beperk me voor nu even tot deze woorden. Wat een geweldige manier om iemand te laten weten dat je niets kunt met zijn of haar verhaal. Dat het onsamenhangend, te ingewikkeld of simpelweg niet interessant is.
Ik moest er van de week aan denken toen ik een tekst onder ogen kreeg waarbij ik aan niets anders kon denken dan aan die banaan. Dat fascineerde me. Wat gebeurde er in deze tekst? Waarom kon ik er niet zoveel mee.
En vrij snel had ik de vinger op de zere plek. Het is eigenlijk te voor de hand liggend voor woorden. En het is een van de principes waar ik nooit van afwijk tijdens het schrijven, of het nu fictie of non-fictie is.
Doelen stellen
Ik realiseerde me dat het doel van de ‘bananentekst’ me totaal niet duidelijk was. Wat wilde de schrijver precies bij me bereiken? Ik raakte de draad kwijt en haakte af. Killing natuurlijk. En onnodig.
Dus voor ik begin met schrijven stel ik mezelf in elk geval altijd deze vraag:
“Wat is het doel van deze tekst?”
of nog prettiger in gebruik:
“Na het lezen van deze tekst wil ik dat mijn lezer […..] doet/voelt/denkt.”
Welke les, welk inzicht, of welk gevoel wil je dat de lezer mee krijgt? Het doel is je anker en helpt je om niet teveel uit te wijden en om naar een helder einde toe te werken. Ik geef je een voorbeeld.
Effect
Stel, je hebt een lifestyleblog, waarin je vrouwen van alle leeftijden handige tips en tools aanreikt om gezonder en fitter in het leven te staan. Je hebt een idee voor een artikel over een nieuwe krachtsport, speciaal gericht op vrouwen. Het is nog nieuw en behoorlijk onbekend, maar je hebt een proefles gedaan en je weet zeker dat dit perfect is voor jouw lezers. Wat is dan het doel van je artikel?
Is dat informeren? Wil je ze laten weten dat dit bestaat?
Wil je ze inspireren met deze trend?
Of wil je ze overtuigen om ook een proefles te boeken?
Al deze doelen zullen iets anders vragen van het uiteindelijke artikel. Bij informeren zul je bijvoorbeeld wat meer feiten brengen en voor een wat strakkere structuur in je tekst kiezen. Als je wilt inspireren mag misschien je tone of voice wat losser en enthousiaster. En bij overtuigen wil je mogelijk inhoudelijk de focus leggen op het prettige effect dat de proefles op jou heeft gehad.
Bijkomend voordeel
Je doel heeft dus zowel invloed op de inhoud van je verhaal, als op de vorm. Het geeft zowel jou als de lezer rust en richting. En, niet vervelend in een zakelijke context, als je je doel helder hebt, kun je meten of je je doel bereikt hebt. Zo leer je je lezers en hun behoeftes beter kennen, en kun je je volgende post hier nog beter op laten aansluiten.
Dus bekijk eens kritisch: Is er de gewenste interactie op je blog of social media? En heb je al bericht van de sportschool dat ze de proeflesaanvragen niet aankunnen?
Food for thought
Moeten we dan vanaf nu alle bananen mijden? Zeker niet. Ze zijn namelijk erg goed voor je hersenen. Maar laten we dan een nieuwe uitspraak met elkaar afspreken, namelijk:
‘Goed verhaal. Zeker een banaan gegeten?’