De Watskeburt-meetlat
Ik weet nog precies dat Watskeburt van de Jeugd van Tegenwoordig uitkwam. Het was 2005 en ik was 19. Ik was net klaar met mijn eerste jaar Duitse Taal en Cultuur aan de Universiteit Leiden. Op elk feestje die zomer werd het grijs gedraaid. Dat dit ook kon met taal blew my mind. Ik was al mijn hele leven bezig met woorden, taal en verhalen, maar zoiets had ik nog nooit gehoord. De prins Extince werd in een klap van zijn troon gestoten.
De Jeugd heeft tot op de dag van vandaag succes met dit nummer. Het woord werd zelfs opgenomen in de Dikke Van Dale.
Wat kunnen we als ondernemers leren van deze Nederhop-classic die insloeg als een bom?
De impact
De Jeugd heeft een belangrijke rol heeft gespeeld in het feit dat ik nu mijn geld verdien met schrijven. Er heeft een jaar of 12 tussen het uitkomen van de plaat en mijn inschrijving bij de KvK gezeten, maar toch. Hun muziek – ook na Watskeburt – heeft creatieve wegen vrijgemaakt, waarvan ik niet wist dat ze bestonden. Dat dit gewoon ook mocht en kon. En dat je daar succes mee kon hebben… Wow.
Ze hebben iets bij mij losgemaakt en mij geïnspireerd. En ze hebben me in beweging gekregen om zelf iets te gaan doen. Om mijn bedrijf in te schrijven dus uiteindelijk, maar ook om bijvoorbeeld six word stories te gaan schrijven en publiceren op Instagram.
Is dat niet waar elke ondernemer ook van droomt? Dat jouw aanbod en marketing dat bij je klanten doet? Je klanten zo in actie-modus weet te krijgen? En dat je je dusdanig onderscheidend weet te presenteren, dat klanten je blind weten te vinden en concurrentie amper meer in beeld is?
Het geheim
Wat was dan het geheim van Watskeburt?
Volgens mij heeft het te maken met de volgende drie elementen.
- Het was nieuw
- Het was verrassend
- Het was rebels
Het is interessant om door de bril van deze drie factoren af en toe eens naar je eigen onderneming te kijken. Een soort meetlat voor je onderscheidend vermogen.
Is dat wat je komt vertellen echt nieuw of vernieuwend? Inhoudelijk? Of in de manier waarop je het doet? Maak je een onderwerp je echt eigen? Door een unieke tone of voice, door je eigen verhaal erdoorheen te vlechten, of misschien net als Watskeburt zelfs met je eigen woordenschat?
Verras jij je klant af en toe met iets onverwachts of persoonlijks? Met een video in plaats van een geschreven blog bijvoorbeeld? Of misschien stuur je ze in plaats van een e-mail eens een handgeschreven kaartje?
En tot slot: ben jij de rebel van jouw markt? Durf je je eigen regels te schrijven? Succes te hebben door buiten de gebaande paden te gaan? Kijk jij naar anderen of ben je dapper genoeg om eigen keuzes te maken? Door extreem te zijn in je visie en de manier waarop je hem communiceert bijvoorbeeld. Door een zeer specifieke doelgroep te kiezen en die kleine groep helemaal in de watten te leggen? Door elk salesgesprek te vervangen door een wandeling in een prachtige natuurgebied?
Trouwe fans
De mogelijkheden zijn eindeloos en de kern is: onderscheidend vermogen in een tijd waarin er meer aanbod en content beschikbaar is dan ooit, is key. En vaak zit dat helemaal niet in grote acties of veranderingen. Een kleine aanpassing in je website of mailings zou al een groot verschil kunnen maken.
Als jij je klanten echt weet te verrassen, te raken en je onvergetelijk weet te maken… dan is de sky niet eens meer de limit. Dikke kans dat die impact en de connectie met je klant duurzaam zal zijn.
Dat geldt voor mijn Jeugd-liefde sowieso. Nog altijd sta ik vooraan bij hun shows. Ook nog 15 (!!!) jaar na Watskeburt.